GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN
V máji sme v priestoroch nášho obchodného centra Galéria pre vás pripravili ďalšiu zo série módnych inštalácií. Jej autorky – fashion koučka Ľubica Kmeť Jakušová a módna redaktorka Jana Bíziková – si pre nás opäť vybrali tému, ktorá aktuálne hýbe svetom módy. Tentokrát v nej sledovali cestu športového oblečenia a doplnkov do nášho každodenného šatníka. Objavte s nami, ako sa pohodlie a praktickosť spojili s mestským štýlom a vytvorili kúsky, ktoré nás nielen chránia, ale aj inšpirujú.
1. Vetrovka: Keď vietor nesie štýl
Ľahká bunda, pôvodne určená pre atlétov ako ochrana pred vetrom a dažďom, si v 90. rokoch 20. storočia našla cestu do mestskej módy. V neónových farbách a s geometrickými vzormi sa stala symbolom pohodlia a mladistvého štýlu. Často sa nosila v kombinácii s džínsami a teniskami. Jej nezabudnuteľné šušťanie v nás dnes prebúdza nostalgiu po detstve a bezstarostnosti.
V roku 2025 sa vetrovka objavuje v sofistikovaných prevedeniach – minimalistický, často oversize strih, kvalitné technické materiály a funkčné detaily ako zipsy či reflexné prvky. Luxusné verzie tejto bundy vidíme na prehliadkach v kontrastných kombináciách s elegantnými kúskami, od sukní až po lodičky.
2. Polo tričko: Symbol statusu aj rebélie
Polo tričko vzniklo v roku 1926, keď francúzsky tenista René Lacoste, nespokojný s tradičnými tenisovými košeľami, vytvoril novinku z priedušného materiálu (bavlnené pique) s krátkymi rukávmi a formálnym golierom. Rýchlo sa stalo obľúbeným medzi tenisovými hráčmi a postupne si našlo cestu aj mimo tenisové kurty – najmä v rámci preppy štýlu na amerických univerzitách.
Neskôr, v Británii, polo tričko zažilo renesanciu v subkultúrach ako punk či new wave, kde sa stalo symbolom provokácie a rebélie. Dnes, v kolekciách značiek ako Prada, Miu Miu, Lacoste, Thom Browne či Chanel, je polo tričko viac než praktickým kúskom. Stalo sa symbolom rovnováhy medzi športom a intelektom, kontrolou a rebéliou.
3. Legíny: Malý zázrak pohybu
Na prelome 50. a 60. rokov 20. storočia stál chemik Joseph Shivers pri zrode revolúcie v látkach – vynašiel Lycru (Spandex), vďaka ktorej mohli vzniknúť prvé elastické legíny. Ich sláva naplno rozkvitla v 80-tych rokoch s nástupom aerobiku a fitness éry. Hoci pôsobia nevinne, stali sa módnou kontroverziou. Balansujú medzi pohodlím a otázkami, čo vlastne považujeme za „skutočné“ nohavice. Ich sila však nespočíva v tom, že máme odvahu si ich obliecť, ale v tom ako ich nosíme a čo tým komunikujeme.
Dnes sa legíny opäť vynárajú ako symbol jemnosti a voľnosti v trende Balletcore. Baletná estetika (tyl, satén, baleríny a vzdušné siluety) vnáša do každodenného života ľahkosť pohybu, krehkú krásu aj silu osobného výrazu.
4. Tenisky: Keď šport kráča s módou
Tenisky sa zrodili koncom 19. storočia ako jednoduchá športová obuv s gumovou podrážkou. V roku 1917 uzreli svetlo sveta ikonické Converse Chuck Taylor All-Star, pôvodne určené na basketbal. So vznikom značiek ako Adidas a Puma sa začali špecializovať na rôzne športové disciplíny. Od 60. rokov 20. storočia si tenisky našli cestu aj mimo športovísk, najmä v Amerike, kde sa stali symbolom pohodlia a praktickosti.
V súčasnosti sú tenisky neoddeliteľnou súčasťou svetovej módy. Spolupráce športových značiek s módnymi domami ako Balenciaga, Louis Vuitton či Prada posunuli tenisky na prehliadkové móla. Rok 2025 patrí odvážnym modelom, ktoré sa stávajú nástrojom na vyjadrenie osobnosti.
5. Cargo nohavice: Z boja na móla
Cargo nohavice s veľkými bočnými vreckami vznikli v prvej polovici 20. storočia pre potreby armády – praktické, odolné a pripravené na všetko. Neskôr si ich obľúbili turisti a milovníci outdooru. V 90. rokoch 20. storočia sa cargo nohavice stali módnym hitom vďaka hip-hopovej kultúre a ikonám ako TLC či Destiny’s Child.
Na jar 2025 sa cargo nohavice opäť vracajú na výslnie – v elegantnejšej a prepracovanejšej podobe v kolekciách značiek ako Burberry, Elie Saab, Sacai či Zimmermann. Dnes sa stávajú univerzálnym kúskom, ktorý ladí s hodvábnou blúzkou aj s crop topom a chunky teniskami – pružne balansujúc medzi sofistikovaným a mestským štýlom.
6. Športové okuliare: Keď ochrana stretne štýl
Prvé športové okuliare vznikli v 30. rokoch 20. storočia, keď Edward Land, zakladateľ Polaroidu, vynašiel polarizačné šošovky na zníženie oslnenia. Tento vynález zásadne ovplyvnil outdoorové športy a položil základy budúcej estetiky. V 90. rokoch 20. storočia sa cyklistické okuliare stali symbolom technologickej inovácie a prenikli aj do mestskej módy.
Dnes, v roku 2025, sú športové okuliare výrazným módnym doplnkom, obľúbeným v Y2K estetike aj v kontrastných kombináciách s formálnymi kúskami či romantickými šatami. Z cyklistických dráh sa dostali až na módne móla a ulice svetových metropol ako manifest spojenia funkčnosti a futuristickej krásy.
7. Bowlingové tašky: Funkčnosť s príbehom
Na začiatku 20. storočia vznikli bowlingové tašky ako praktická pomôcka na prenášanie ťažkých gúľ a topánok. Ich dizajn bol jednoduchý, robustný a plne zameraný na funkčnosť. Spravidla sa vyrábali z kože alebo plátna, s pevnými rúčkami a vystuženým dnom. V 50. a 60. rokoch, keď sa bowling stal v USA obľúbeným spoločenským športom, tašky získali aj štýlový rozmer a hráči si ich často personalizovali menami či logami klubov.
Počas Y2K éry (2000–2005) zažili bowlingové tašky módny boom, keď ich do svojich kolekcií zaradili značky ako Prada či Louis Vuitton. Dnes dominujú materiály ako koža, semiš a nylon, pričom farebná paleta siaha od neutrálnych tónov po výrazné retro kombinácie. Tento mix tradície a moderny robí z bowlingovej tašky univerzálny doplnok – nositeľný od streetwearu až po minimalistickú eleganciu.
pripravili: Jana Bíziková a Ľubica Kmeť Jakušová