Free cookie consent management tool by TermsFeed ŠATNÍK DO PRÁCE – nové pravidlá – GALERIA MARTIN

ŠATNÍK DO PRÁCE – nové pravidlá

GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN GALERIAMARTIN 

Počas októbra máte možnosť, tento rok už po druhýkrát, načerpať inšpiráciu v našom OC Galéria na módnej inštalácii. 

Aktuálna téma je venovaná novým pravidlám obliekania do práce. Práve o nich sme sa porozprávali s autorkami inštalácie – styliskou a fashion koučkou Ľubicou Kmeť Jakušovou a módnou redaktorkou Janou Bízikovou.

Predstavme si najskôr koncept módnych inštalácií celkovo…
Ľubica: Módne inštalácie sú dôkazom, že v každom meste na Slovensku je možné nakúpiť zaujímavé kúsky a obliekať sa vkusne, so zmyslom pre synergiu vlastného životného štýlu a aktuálnych trendov.
Sú prepojením teórie trendesetterov, cez inšpirácie z kolekcií svetových návrhárov, až po praktické ukážky, ako môže toto všetko fungovať v našom každodennom živote – v ktoromkoľvek meste na Slovensku. Je pre nás dôležité vyskladať inšpiratívne outfity tak, aby boli použiteľné do reálneho života v danej lokalite – vychádzajúc z klímy a životného rytmu obyvateľov.
Zákazník má vďaka nim inšpiráciu a možnosť nákupu na jednom mieste.
na rozdiel od figurín vo výkladoch, inštalácie kombinujú produkty rôznych značiek. To je ďalší odkaz, ktorý nesú – liberalizovať módu a prepájať identity rôznych značiek.

Ako prebieha ich príprava?
Ľubica: V našom tíme sú aktuálne traja ľudia plus jedna stážistka. Janka robí research prehliadok a spolu brainstormujeme texty, do toho sa pridáva môj manžel, ktorý je zodpovedný za grafický vizuál. Ja sa pár dní pred inštalovaním vydávam do prevádzok pre zápožičky, z ktorých vznikajú finálne stylingy zodpovedajúce téme. Potom prebieha samotná inštalácia v OC, samozrejme, v čase mimo otváracích hodín, takže robíme spoločnosť nočným strážnikom SBS služby 🙂 Posledný krok je vyblanasovanie outiftov, aby sa neotáčali, aby doplnky smerovali tam, kam majú a to je mravenčia práca. V týchto chvíľach sa vždy pousmejem nad tým, ako som si myslela, že v živote nebudem potrebovať fyziku a matematiku 😀

Janka, takže ty vyhľadávaš inšpirácie na svetových mólach, ktoré prekypujú extravaganciou až, ruku na srdce, nenositeľnosťou – sú tak veľmi vzdialené našej každodennej realite. Bol aj toto jeden z dôvodov, pre ktoré si sa rozhodla byť v tíme? Ukázať, že sa to dá? 
Janka: Určite. Práve tento názor, že móda prestížnych značiek a módnych domov, ktoré sú súčasťou fashion weekov v metropolách ako New York, Londýn, Miláno a Paríž je nenositeľná, mi príde úplne absurdný. Veď predsa už samotné jej zaradenie a označenie – ready-to-wear – napovedá, že je “pripravená na nosenie”. A ono ju skutočne ľudia nosia, veď logicky, prečo by inak koncerny, ktoré tieto značky vlastnia, patrili k najbohatším na svete… Pozorujem však, že názor, že vysoká móda je úplne mimo bežnú realitu je rozšírený najmä medzi ľuďmi, ktorí sa o módu veľmi nezaujímajú. Ono totiž, čo hrá na prehliadkach kľúčovú úlohu (a čo môže pôsobiť extravagantne) je práve styling (často v spojení s líčením, účesom…) a celkový image, ktorý daná značka a jej dizajnér vytvára a predáva. Zoberme si napríklad sako Prada z hnedej brúsenej kože, či kašmírový pulóver pod ním, z jesennej kolekcie tejto talianskej značky. Oba spomínané kúsky by sa zdali perfektne nositeľné a úplne „obyčajné”, kým ich nevidíme v kombinácii s bielou páperovou minisukňou, pripomínajúcou vankúš na spanie. Presne takýto styling a kombináciu dizajnérka Miuccia Prada pre prehliadku zvolila. A práve vďaka nemu si vyslúžila uznanie kritikov. Netreba totiž zabúdať na umeleckú stránku módy. Áno, móda (ako aj dizajn cekovo) totiž prepája umenie, remeslo a priemyselnú výrobu odevov ako spotrebného tovaru v zložitú mašinériu. Keby sa z nej umenie a individuálny prístup vytratili, mohli by sme rovno všetci chodiť v uniformách.
Ďalším z dôležitých faktorov, ktoré si treba všimnúť a uvedomiť je, že reťazce z rýchlou módou nasledujú trendy, ktoré udali dizajnéri na mólach a pri väčšine svojich odevov ich kopírujú. A to od štýlu, cez farby, vzory, strihy… Čo ale rýchlej móde v reťazcoch často chýba sú dokonale prepracované detaily, kvalitné materiály a nápad. Práve tie prinášajú renomovaní dizajnéri. V podstate všetci vlastne nosíme viac či menej vydarené fejky značiek, o ktorých vyhlasujeme, že sú nenositeľné.
Projekt módnych inštalácií je toho jasným dôkazom. Na inšpiračných paneloch vždy predstavujeme najnovšie trendy z kolekcií svetových návrhárov a na vyskladaných outfitoch potom vidieť ich cestu až sem – do našej každodennej reality. Do odevov, ktoré sú dostupné v predajniach obchodného centra.

Témou aktuálnej inštalácie v Martine je pracovný šatník, prečo táto téma? Podľa čoho vybráte témy inštalácií?
Ľubica:
 
Inštalácie pripravujeme podľa tém rezonujúcich na módnej scéne a v našej spoločnosti. Pilotná inštalácia bola venovaná Farebným trendom na rok 2023. S aktuálnou témou Šatníka do práce má spoločné to, že sa ešte stále odráža od toho, čo v nás a našej spoločnosti zmenila covid pandémia. Naše inštalácie majú vždy nosnú myšlienku, nad ktorou uvažujeme a pozývame uvažovať aj návštevníkov. Keď som pozorovala ľudí, ktorí sa na inštalácii zastavili, niektorí si prezerali outfity, niektorí sa zastavili pri textoch a iní si dokonca prečítali úvodník 🙂 Áno, takto som si to predstavovala – nech si každý z inštalácie vezme, čo potrebuje. Teda okrem tých vystavených kúskov – tie by bolo ideálne nechytať, nie z nejakej našej samoľúbosti, ale je to inštalácia a neviete si predstaviť, koľko precíznej práce si jej nainštalovanie do ideálnej formy vyžaduje.

Podtitul znie „Nové pravidlá“, aké nové pravidlá v oblasti obliekania do práce pozorujete?
Ľubica: Novinka je v tom, že sú to pravidlá, ktoré nie sú vynucované ale ponúkané. Vyplývajú z našej stratenosti v spoločenskom a možno aj osobnom neporiadku. Ľudia, nad ktorými žasneme, že sa dožívajú vysokého veku majú spoločné práve to, že majú svoje pravidlá, ktoré rešpektujú roky. Kvôli sebe, kvôli poriadku v sebe.
Mimochodom, kto vám dnes v práci povie niečo o vašom vzhľade, tobôž dá nejaké pravidlá a limity? Budem trochu osobná ale, nezdá sa vám, že žijeme dobu, keď sa bojíme konfliktov a urážok a radšej sa schovávame za pojmy ako unikátnosť, autentickosť a slobodná vôľa? Keď mi pani riaditeľka jednej slovenskej strednej školy povedala, že majú veľké problémy s obliekaním žiakov, ale oni im nebudú dávať žiadne pravidlá, lebo sa chcú vyhnúť konfliktom s rodičmi, tak sa nečudujem, prečo máme toľko „problematickej“ mládeže a rovnako „problematických” rodičov tejto mládeže.

Prečo je v pracovnom prostredí dôležité dbať o svoj výzor, veď prvoradé by mali byť vedomosti a zručnosti.
Ľubica: A poznáte takéto?: „Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka.” A to nepovedal žiaden módny guru, ale jeden z veľkých sledovateľov správania sa človeka v ľudskom spoločenstve.
Pre zamyslenie ešte spomeniem explóziu štúdií, ktoré sa venovali našej psychike v pracovnej dobe počas obdobia pandémie, keď sme sedeli za PC v pyžamách a teplákoch, ale aj publikácie ako Dress for Success od Johna T. Molloya, ktoré odpovedali na to, čo sa bežne zažívalo na pracoviskách. Za seba dodám pozorovanie z vlastnej praxe – pokiaľ ste v rámci svojej profesie neschopný a oblečenie používate ako jeden z nástrojov manipulácie, trvá pomerne dlho, kým je vaša neschopnosť odhalená. Pokiaľ ste schopný, ale nevenujete pozornosť svojmu vzhľadu (často ide aj o osobnú hygienu), trvá dlho, pokým vaše kvality okolie akceptuje.

Akým spôsobom zaznamenala móda návrat formálneho oblečenia?
Janka: Po útlme vyvolanom pandémiou dopyt po formálnom oblečení na trhu opäť ožíva. No v podstate, nejde ani tak o jeho návrat, čo sa v móde aktuálne rieši, ale skôr o nové podoby formálneho oblečenia. Formálne oblečenie nadobúda nové definície, pretože ľudia prehodnocujú, akým spôsobom sa obliekajú do práce, na svadby či iné špeciálne príležitosti. Ak vynecháme spoločenské oblečenie, ktoré tiež spadá do formálneho, a zameriame sa na oblečenie určené na každodenné nosenie do práce, pozorujeme tu uvoľnenie a kreatívnejší prístup. Ako už spomenula Ľubica: „pravidlá nie sú vynucované, ale ponúkané…“ Nové štýly, ktoré sa označujú pojmami ako „smart casual“ alebo „power casual“, prinášajú všestranné kúsky oblečenia, ktoré sa dajú celkovým stylingom pozdvihnúť alebo uzemniť.
V dámskych šatníkoch, kde už dlho vládnu kancelárskym aj večerným outfitom šaty, sa v roku 2022 objavil nový pohľad na nohavicový kostým. Značky predviedli oversized saká a nohavice z mäkkých materiálov pre zákazníkov, ktorí hľadajú upravený, módny, ale pohodlný štýl. Iní zase obohatili svoju ponuku o štruktúrované úplety. Podľa štatistík sa celkovo predaj odevov v štýle power casual zvyšuje, kým u šiat, ktoré vládli tomuto segmentu pred pandémiou, je to naopak. Ešte viditeľnejšie sú tieto zmeny v pánskom sortimente, keďže význam tradičných oblekov klesá. Lídri na trhu preto už celkom účinne presunuli svoje zameranie z tradičného pracovného oblečenia a oblekov na hybridné kúsky, ktoré môžu dobre fungovať pri rôznych aktivitách. Ide pre spotrebiteľa zároveň o ekonomické riešenie, čo je pri pohľade na aktuálnu situáciu (vojna, energetická a následne ekonomická kríza…) ďalší dôkaz, že trendy sú zrkadlom našich potrieb.

foto: Valerie Hollá, Jana Bíziková

Sledujte nás!

Odoberajte náš newsletter!

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.
Nahoru